Vastleggen beleid en afspraken

U bevindt zich hier: Home | Werkafspraken | Transmurale afspraken | Tijdig spreken over het levenseinde - RTA ZO Brabant | Vastleggen beleid en afspraken

Vastleggen beleid en afspraken

De patiënt en/of zijn mantelzorger

Het is gewenst dat iedere patiënt in het bezit is van een schriftelijke vastlegging van zijn wilsverklaring  in een steeds geactualiseerd document. De patiënt  (en/of zijn mantelzorger) is zelf verantwoordelijk om een geactualiseerde versie binnen handbereik te hebben.

Beleid 1e lijn

Afspraken die de huisarts met de patiënt maakt omtrent zaken rondom het levenseinde / niet-reanimeerbeleid worden vastgelegd in de episodelijst van het HIS door middel van de ICPC codering A 20. Zie voorbeeldcodes in bijlage 1.
Vervolgens in de omschrijving aangeven wat is afgesproken met de patiënt (bijvoorbeeld behandelbeperkingen, wilsverklaring, euthanasieverklaring ). Een wilsverklaring of levenstestament kan als document ingescand worden in het HIS .

Indien er een individueel behandelplan is worden de afspraken ook hierin vastgelegd. Het is wenselijk dat, indien er een thuiszorgdossier aanwezig is, dit ook hierin vast te leggen (bijv. een visite-uitdraai in het thuiszorgdossier).

Overdracht tijdens de ANW uren

Indien het niet mogelijk is om op de huisartsenpost tijdens de avond-nacht-en weekenddiensten het dossier van de eigen huisarts in te zien, dan verdient het de voorkeur om via een “overdrachtsformulier patiëntengegevens“ de afspraken omtrent het levenseinde door te geven per fax aan de huisartsenpost (CHP/SHOKO).
Als in de episode 'A20 Wilsverklaring' wordt genoteerd, kan de huisartsenpost deze code inzien in het HIS, als patiënten 'opt-in OK' hebben aangegeven.

Beleid 2e lijn

Medisch specialist:

  • De medisch specialist legt afspraken en wijzigingen van afspraken over behandelbeperkingen vast in het EPD op de daarvoor bestemde plaats;
  • Door de huisarts of specialist ouderengeneeskunde gemaakte afspraken m.b.t. behandelbeperkingen mogen door de behandelend arts in het ziekenhuis worden overgenomen in het EPD;
  • Bij opname via de SEH worden het niet- reanimeerbeleid en eventuele andere behandelbeperkingen met de patiënt en/of zijn vertegenwoordiger besproken en evenals eerder gemaakte afspraken vastgelegd in het EPD en gedeeld met de verpleging.

Beleid verpleeghuis

Bij bewoners In een verpleeghuis bespreekt de specialist ouderengeneeskunde binnen 6 weken na opname met de patiënt en/of diens vertegenwoordiger  levensdoelen, het niet-reanimeerbeleid en andere grenzen aan de behandeling. De afspraken worden vastgelegd in het EPD of papieren/digitale patiëntendossier op het voorblad. Bij een veranderende situatie en bij het halfjaarlijkse MDO worden de afspraken met de patiënt en/of diens vertegenwoordiger geëvalueerd en zo nodig aangepast. Datum, aanwezigen tijdens het gesprek, levensdoelen, behandelafspraken en eventueel vervolggesprek worden schriftelijk vastgelegd.