2e lijn Beleid acute opname ziekenhuis

U bevindt zich hier: Home | Werkafspraken | Transmurale afspraken | Verstandelijke beperking bij patienten - RTA ZO Brabant | 2e lijn Beleid acute opname ziekenhuis

2e lijn Beleid acute opname ziekenhuis

Beleid bij acute opname in het ziekenhuis

Familie/wettelijk vertegenwoordiger:

  • Is verantwoordelijk voor de begeleiding van de patiënt in het ziekenhuis;
  • Indien de wettelijk vertegenwoordiger niet aanwezig is, dan heeft de begeleider naam en contactgegevens van de wettelijk vertegenwoordiger beschikbaar;
  • Is bij de wilsonbekwame patiënt de gesprekspartner namens de patiënt;
  • Indien begeleiding door naasten niet mogelijk is of persoonlijk begeleiding vanuit de woon-/zorginstelling gewenst is, dan wordt in onderling overleg een regeling getroffen.

Huisarts of AVG:

  • Neemt contact op met behandelend specialist of de SEH arts specialist en geeft
    aan dat het een patiënt met een verstandelijke beperking betreft, en of er
    bijzondere behandeling of begeleiding nodig is;
  • Draagt zorg voor de medische overdracht naar de behandelend specialist/SEH arts;
  • Draagt zorg voor een actuele medicatielijst met daarop vermeld allergieën en medicatie interacties;
  • Neemt bij complexe patiënten zsm contact op met een vaste contactpersoon in het ziekenhuis die begeleiding en preventie van bijv. gedragsproblemen op zich neemt (11);
  • De persoonlijke informatie en mondelinge verpleegkundige overdracht vanuit de woon-/zorginstelling volgt zsm.
NB. Tijdens de opname is een consult door de AVG altijd mogelijk, zie toelichting.

Transferverpleegkundige/verpleegkundige van de afdeling:

  • Stemt af of de nazorg thuis of in de instelling kan worden geboden.

Medisch specialist:

  • Stelt in overleg met familie/begeleiding een voorlopige ontslagdatum vast, zodat er voldoende tijd is om (verpleegkundige ) nazorg, hulpmiddelen en therapie te regelen;
  • Neemt voorafgaand aan het ontslag hierover contact op met de verwijzer;
  • Heeft een ontslaggesprek waarbij aanwezig familie/begeleiding en stelt contactgegevens beschikbaar voor eventueel noodzakelijk contact achteraf;
  • Geeft voorlopige ontslagbrief en de actuele medicatielijst mee aan familie/begeleiding;
  • Verstuurt de ontslagbrief naar de verwijzer.
NB. In verband met eventuele spoedsituaties is het van belang dat de actuele medicatielijst en de persoonlijke informatie up to date worden gehouden en altijd bij de patiënt klaarliggen.

 

(11)Dit verschilt per ziekenhuis: zie toelichting