1e lijn Beleid bezoek HAP

1e lijn Beleid bezoek HAP

Beleid bij bezoek huisartsenpost (HAP) (5)

Familie/wettelijk vertegenwoordiger:

  • Is verantwoordelijk voor de begeleiding van de patiënt naar de huisartsenpost;
  • Neemt het rapportageformulier mee (6);
  • Indien de wettelijk vertegenwoordiger niet aanwezig is, dan heeft de begeleider naam en contactgegevens van de wettelijk vertegenwoordiger beschikbaar.

Vanuit kleinschalige woonvormen of de woon-/zorginstelling (7):

  • Wordt contact opgenomen met de HAP over evt. bijzonderheden, wachttijden e.d;
  • Wordt begeleiding verzorgd van de patiënt naar de huisartsenpost;
  • Wordt persoonlijke informatie meegegeven met de patiënt en begeleiding;
  • Wordt een actuele medicatielijst meegegeven met daarop vermeld allergieën en medicatie interacties;
  • Wordt het rapportageformulier meegenomen (6)

Dienstdoende huisarts op de HAP:

  • Huisarts of begeleider vult het rapportageformulier in dat aan patiënt en familie is meegegeven, zodat de begeleiding op de woonvorm weet wat er besproken is en wat het beleid is (4);
  • Stuurt een bericht naar de behandelend huisarts of AVG.

Bij verwijzing naar de SEH:

  • De verwijzende huisarts of AVG neemt contact op met de SEH arts/behandelend specialist om aan te geven dat het een patiënt met een verstandelijke beperking betreft, en of er bijzondere behandeling of begeleiding nodig is.

Vanuit de HAP kan de AVG (achterwachtdienst) in telefonisch consult worden gevraagd (zie toelichting).


(4) De huisarts kan verwijzen naar het spreekuur van de AVG al dan niet via ZorgDomein
(5) Het huisartsenboekje kan ter ondersteuning worden meegenomen: huisartsenboekje.nl
(6) Zie toelichting.
(7) Dit geldt voor instellingen die een samenwerkingscontract hebben met de huisartsenpost.